X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1386

مدل کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای اجرائی استراتژی در سازمانها می باشد. در ادامه به معرفی این مدل و اجزاء آن پرداخته می شود.

 

تاریخچه کارت امتیازی متوازن:

 روبرت کاپلان Robert Caplan و  دیوید نورتن David Norton اساتید دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد با درک محدودیت‌های  ارزیابی عملکرد  با شاخص‌های مالی و این که باید  سایر  فعالیت‌های  شرکت  مانند  ارتباط با مشتری  ، نوآوری ، فرآیندها و آموزش کارکنان را نیز در تدوین استراتژی‌ها دخالت داد درسال 1992 با چاپ مقاله‌ای در مجله مدیریت هاروارد (Business Review Harvard) کارت امتیازی متوازن را به عنوان ابزار مدیریتی نوین برای تدوین استراتژی و ارزیابی عملکرد معرفی کردند .

 آنها پیشنهاد کردند که مدیران ، اطلاعاتی در خصوص چهار منظر (Perspective) را در یک کارت جمع آوری نموده و به تحلیل آنها بپردازند. این چهار منظر عبارتند از:

 

  1. منظر مشتری (customer perspective )
  2. منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار(internal processes perspective )
  3. منظر رشد و یادگیری سازمانی ( learning & growth perspective )
  4. منظر مالی ( financial perspective )

 دیدگاه آینده  ( چشم انداز )  سازمان  ، هسته ‌اصلی  فعالیت‌های BSC است. به عبارت  دیگر BSC  ابزاری  برای ترجمه  استراتژی به  عمل می باشد و در واقع چهارچوبی برای تبدیل چشم انداز سازمان به مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد در چهار منظر (جنبه )‌ است .

 اصل اساسی در این مدل آن است که سیستم سنجش عملکرد باید اطلاعات کافی برای مدیران جهت پیگیری سئوالات چهارگانه زیر را ارائه کند :

 

  1.  سهام داران چگونه به سازمان می نگرند؟
  2.  مشتریان چگونه به سازمان می نگرند؟
  3. سازمان در چه زمینه هایی قابلیت اساسی دارد؟
  4. آیا سازمان توانایی بهبود و ایجاد ارزش را دارد؟