Damoon

وبلاگ یک مهندس صنایع

Damoon

وبلاگ یک مهندس صنایع

خطوط راهنما برای طراحی منظر های چهارگانه

1) منظر مالی

کارت امتیازی متوازن وجه مالی و حداکثر کردن سود را به عنوان هدف نهایی یک سازمان اقتصادی در نظر می گیرد. اصولاً چارچوب استراتژی های مالی ساده اند.
شرکت ها می توانند از طریق فروش بیشتر و هزینه کمتر ، سود بیشتری ایجاد کنند. با این تعاریف می توان اینگونه برداشت کرد که عملکرد مالی شرکت ها با دو رویکرد اصلی رشد درآمد و ارتقای بهره وری بهبود می یابد. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:

۱. توسعه فرصت های درآمدی

۲.بهبود ساختار هزینه

۳.افزایش کاربردهای دارایی ها

۴.رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری

۵.افزایش سهم بازار.....

  2) منظر مشتریان (شرکا)

اهداف و مقاصد منظر مشتری ، استراتژی مشتریان هدف و ارزش قابل ارائه به آنان را توصیف می کند. در وجه مشتری یک نقشه استراتژی ، بخش های بازار ، مشتریان هدف مورد نظر در بازار رقابتی و معیارهای عملکرد برای مشتریان مزبور عواملی هستند که باید مورد توجه واقع شوند. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:

۱. عملیات های موثر و پاسخگو

۲. ارایه قیمت های رقابتی

۳. جذب ، توسعه و حفظ بهترین مشتریان

۴. ارایه نوآوری هایی که ارزش کسب و کار ایجاد کند.....

3) منظر فرآیندها

وجوه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری چگونگی دستیابی و توفیق استراتژی را بیان می کنند. فرآیندهای داخلی سازمان را می توان به طور کلی در چهارگروه دسته بندی کرد :

 1) فرآیندهای عملیاتی ( هدف کلیدی در استراتژی هزینه نهایی پایین)

فرآیندهایی که خدمت و محصول را تولید و عرضه می کنند.

۱. تامین

۲. تولید

۳. توزیع

۴. مدیریت ریسک

 2) فرآیندهای مدیریت مشتری ( هدف کلیدی در استراتژی مشتری نوازی )

فرآیندهایی که ارزش مشتری را تقویت می کنند.

۱. انتخاب مشتری

۲. جذب مشتری

۳. حفظ

۴. رشد

3) فرآیندهای نوآوری ( هدف کلیدی استراتژی رهبری در محصول )

فرآیندهایی که محصولات و خدمات جدیدی خلق می کنند.

۱. شناسایی فرصت

۲. طرح های تحقیق و توسعه

۳. طراحی / توسعه

۴. اجرا

 4) فرآیندهای قانونی و اجتماعی

 فرآیندهایی که جامعه و محصط زیست را بهبود می دهند.

۱. محیط زیست

۲. ایمنی و بهداشت

۳. استخدام

۴. جامعه

  4) منظر رشد و یادگیری

 منظر چهارم نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن ، رشد و یادگیری ، دارائی های نامشهود سازمان و نقش آنها را دراستراتژی توصیف می کند. دارائی های نامشهود را در سه گروه دسته بندی کرده اند:

۱. سرمایه سازمانی

بسیاری از سازمانها می کوشند افراد ، فناوری و فرهنگ خود را توسعه بدهند. اما بسیاری از آنها ، این دارائی های نامشهود را با استراتژی هایشان هماهنگ نمی کنند. کلید ایجاد هماهنگی ، توجه به بطن امور است. باید بر قابلیت ها و ویژگی های مورد نیاز فرآیندهای داخلی موثرو اجرای استراتژی تمرکز شود. فرهنگ ، رهبری ، کار تیمی .....نکاتی هستند که باید به دقت مورد توجه واقع شوند.

۲. سرمایه اطلاعاتی

دسترسی به سیستم های اطلاعاتی ، شبکه ها و زیرساخت های مورد نیاز در راستای پشتیبانی از استراتژی

۳. سرمایه انسانی

دسترسی به مهارت ها ، استعدادها و دستورالعمل های مورد نیاز در راستای پشتیبانی ازاستراتژی. آموزش روشهای تفکر و حل خلاقانه مسائل و مشکلات ، اخذ بازخور از دوره های آموزشی برگزار شده و ...

نمونه ای از اهداف قابل تصور در این منظر در ادامه آورده شده است:

۱. توسعه نیروی کار متنوع و کارآمد

۲. ترویج و توسعه روح مشارکت

دسترسی مناسب به اطلاعات و محیط کاری جذاب و سالم
نظرات 1 + ارسال نظر
وحید مهرورز جمعه 9 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام
ببخشید آقا دامون.پروژه کنترل کیفیت دارید؟
با سر فصل های زیر:معرفی شرکت.روش موجود در qc.روش پیشنهادی.نوع بازرسی.طراحی چارت سازمانی qc.طراحی برگه های کنترل
کار با minitab یا excel:
نمودار پارتو.نمودار علت و معلول.نمودار پراکندگی.هیستوگرام.نمودار های کنترل. روش های رد یا قبول
باز هم ببخشید.
۰۹۱۲۷۸۵۱۷۳۱

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد